VEELGESTELDE VRAGEN

Voorwaarden

Wie kan zich laten testen?

Iedereen die voldoet aan alle volgende voorwaarden, kan een afspraak maken voor een test in het testdorp:

1a. Je kreeg na terugkomst uit een rode zone (op dag 1 en dag 7 vanaf de dag van terugkeer naar België) per sms een CTPC code (Covid Test Prescription Code) waarmee je een afspraak kan inboeken om een test te laten afnemen:

1b. Meerdere landen eisen van buitenlanders een attest van een recente negatieve test, of een verplichte quarantaine na aankomst. Deze eis kan men terug vinden via diplomatie.belgium.be. Wie naar het buitenland vertrekt voor een professionele verplaatsing of voor vakantie, kan zich voortaan laten testen in het testdorp. Hiervoor kan je een test aankopen voor €46,81 per persoon. Deze test wordt niet terugbetaald door het RIZIV. Je ontvangt nadien je testresultaat (Engelstalig reizigersattest) rechtstreeks van het labo via e-mail. Het is aan de reiziger om zich correct te informeren over het reisadvies van het land van bestemming en de geldigheidsduur van zijn test.

Opgelet: het aantal tests voor reizigers per dag is gelimiteerd. Op het registratieformulier vind je het aantal nog beschikbare tests voor de volgende dagen. Hou hier rekening mee vóór je een test aankoopt. Een gekochte test is niet terugbetaalbaar. Uw afspraak wijzigen is niet mogelijk.

  1. Je hebt geen of lichte symptomen van Covid-19.
  2. Je woont in Antwerpen of in een gemeente die een gemeenschappelijke huisartsenwachtpost heeft met Antwerpen. Het gaat om postcodes uit onderstaande tabel.

Opgelet: De AG-covid sneltesten kunnen momenteel enkel worden aangevraagd in het testdorp mits een code die wordt aangeleverd via de collectiviteitsarts (bvb. bedrijfsarts van prioritaire diensten of clusters uit bedrijven waar de continuïteit van de productie onontbeerlijk is – schoolartsen…). Indien de teststrategie wordt gewijzigd, zal het Testdorp Antwerpen zich hieraan aanpassen en dit ook zo communiceren.

Aanmelden en registratie

Waar kan ik me aanmelden en registreren voor het testdorp?

  • Op testcovid.be.
  • De website en de registratieprocedure zijn in 3 talen opgemaakt: Nederlands, Frans en Engels.

Kunnen ook mensen zonder computer zich registreren?

  • Mensen zonder computer kunnen telefonisch contact opnemen met de COVID-infolijn van de Stad Antwerpen via 03 435 95 55 om zich te (laten) registreren.

Hoe krijg ik een activatiecode/CTPC code voor een COVID-19 test?

1a. Je kreeg na terugkomst uit een rode zone (op dag 1 en dag 7 vanaf de dag van terugkeer naar België) per sms een CTPC code (Covid Test Prescription Code) waarmee je een afspraak kan inboeken om een test te laten afnemen:

Kan je zonder afspraak een test krijgen?

  • Neen, je dient via de website een afspraak te maken.

Kan ik meerdere personen registreren met hetzelfde rijksregisternummer omdat zij geen rijksregisternummer of bisnummer hebben?

Neen, het is verboden om meerdere personen met hetzelfde rijksregisternummer te registreren. Dit is fraude. Daarbij is het resultaat ook gekoppeld aan het rijksregisternummer en zullen deze personen geen resultaat ontvangen.

Locatie / bereikbaarheid

Waar worden de tests afgenomen?

Adres: Wilrijkse Plein, Vogelzanglaan 6, 2020 Antwerpen (vlakbij Antwerp Expo)

Het testdorp is vlot bereikbaar met het openbaar vervoer (bus 17 en 22, tram 2 en 6). Voor fietsers zijn er fietsenstallingen en het Velostation 300 (Wilrijksepleinen). De auto parkeren kan op de Vogelzanglaan. De parking van Wilrijkse Plein is niet toegankelijk voor automobilisten die zich laten testen.

In het nieuwe testdorp moet iedereen te voet aanschuiven en op een stoel gaan zitten voor de test. Zich laten testen vanuit de wagen gaat dus niet meer.

Is de locatie toegankelijk voor personen met een beperking?

  • Ja, alles is op de begane grond en rolstoeltoegankelijk.

Testdorp

Wanneer is TestCovid open?

  • De recente openingsuren vind je altijd bovenaan de homepage van testcovid.be terug.
  • Je moet wel komen op het tijdstip dat je tijdens de inschrijvingsprocedure hebt gekregen. Dit uur staat tevens op het toegangsticket.

Ik heb een (medische) vraag over het coronavirus, kan ik hiervoor terecht in het testdorp?

Neen, in het testdorp worden er geen (medische) vragen beantwoord. Contacteer hiervoor uw (huis)arts of neem contact op met de COVID-infolijn van Stad Antwerpen via het nummer 03/435 95 55.

Ik kom mij laten testen, kan ik een afwezigheidsattest krijgen?
Neen, in het testdorp worden er geen afwezigheidsattesten gegeven. Contacteer hiervoor uw (huis)arts.

Test in TestCovid

Moet ik betalen voor deze test?

  • De overheid vergoedt het testlabo voor de tests waarvoor een ctpc-code werd toegekend.
  • De overheid bepaalt wanneer iemand de activatiecode krijgt.
  • Wie naar het buitenland vertrekt voor een professionele verplaatsing of voor vakantie, kan zich laten testen in het testdorp. Hiervoor kan je een test aankopen voor €46,81 per persoon. Deze test wordt niet terugbetaald door het RIZIV.

Wat moet ik meebrengen naar het testdorp?

  • Je e-ticket met je QR-code die je krijgt na de online registratie succesvol doorlopen te hebben en je identiteitskaart.
  • Het maakt niet uit of je dit hebt afgeprint, dan wel of je dit op je smartphone meebrengt.

Ik heb mijn e-ticket met QR-code niet bij me aan het testdorp. Wat nu?

  • De medewerker aan de ingang zal je doorverwijzen naar de helpdesk in het testdorp.
  • Let wel, indien je nog niet was geregistreerd, kan je niet verder geholpen worden.

Ik heb geen QR-code ontvangen nadat ik mij geregistreerd heb. Wat nu?

  • Controleer voor de zekerheid ook even je ongewenste mails. Niets ontvangen? De medewerker aan de ingang van het testdorp zal je doorverwijzen naar de helpdesk op de testsite.

Kan ik mijn afspraak wijzigen?

  • Het is niet mogelijk om je afspraak te wijzigen. Je moet komen op dag en tijdstip van jouw afspraak. Betaalde test worden niet terugbetaald.

Testresultaat Hoe snel ken je het resultaat van de PCR test?

Er wordt gestreefd om het resultaat van de test ter beschikking te stellen binnen 48u na afname van de test. Deze doorlooptijd is echter indicatief.

In uitzonderlijke gevallen kan er vertraging optreden of kan de betrokkene worden verzocht om een nieuwe staalafname te laten uitvoeren omdat door een technisch of analytisch probleem de kwaliteit van (het resultaat van) het onderzoek niet gegarandeerd kan worden.

De resultaten kunnen worden teruggevonden op de officiële website van de overheid www.mijngezondheid.be / www.cozo.be. Kocht je een test via testcovid.be? Dan ontvang je jouw testresultaat (Engelstalig reizigersattest) via e-mail.

De stalen worden geanalyseerd door de labo’s van het nationaal testplatform. Dit betekent dat de partners van TestCovid.be geen garanties kunnen geven betreffende de snelheid waarop de resultaten beschikbaar zijn.

Wie ziet het resultaat van de test?

  • Je huisarts. Hij beheert je globaal medisch dossier (GMD). Hij kan je informeren over het testresultaat en welke acties je moet nemen. Vermeld daarom zeker de naam van je arts bij de registratie.
  • Indien de aanvraag van de test gebeurt door een arts van een collectiviteit (bedrijfsarts, CLB arts,…) heeft ook deze arts toegang tot de resultaten.
  • De overheid.
  • Je kan je resultaat zelf zien op CoZo.be of op mijngezondheid.be.

Welke maatregelen moet ik volgen in afwachting van mijn resultaat?
Volg steeds de richtlijnen van de overheid, je kan deze raadplegen op https://www.info-coronavirus.be/.
Indien u specifieke vragen heeft, kan u zich richten tot uw (huis)arts.

Na je test

Wat moet ik doen als ik positief test?

Contacteer jouw huisarts.

Wat moet ik doen als ik negatief test?

Dat hangt af van je situatie. Meer info vind je op https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/

Meer informatie over het Covid 19 virus vind je op www.info-coronavirus.be.

Privacy

Hoe respecteren we je privacy?

  • We gebruiken je persoons- en gezondheidsgegevens alleen voor de testing, tracering en opvolging van Covid-19.
  • Alleen jijzelf, de betrokken zorgverleners en de overheid kunnen de gegevens zien (zie ‘Wie ziet het resultaat van de test?’).
  • Anderen kunnen je niet herkennen. Bovendien verwerken we je gegevens anoniem. Klik hiervoor ons volledige privacy statement.

Partners

Wie zijn de partners achter dit project?

  • 14 partners hebben de handen in elkaar geslagen, dat zijn:
    • de Stad Antwerpen
    • de 4 Huisartsenkringen van Antwerpen
    • Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA)
    • Universiteit Antwerpen (UA)
    • Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA)
    • AP Hogeschool
    • KAVA
    • de provincie Antwerpen
    • Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid
    • de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid
    • RIZIV
    • eHealth
    • Mediris
    • HBO5
  • Golazo zorgt voor de logistieke en operationele ondersteuning.